Bau mulut ke bau bangkai ni?

"Eee, busuknya bau mulut orang tu!"

"Adik, bau mulut orang yang berpuasa ni macam bau syurga tau."

"Ha? Busuknya bau syurga?"

.....krik krik krik

Biasanya pada bulan Ramadhan, aku jarang nak bercakap dengan orang. Aku rasa mulut aku tak berbau, aku rasa lah tapi hati kecil ni selalu membunuh keyakinan aku untuk berkomunikasi dengan orang ketika aku berpuasa.

5 tips mencegah bau mulut ketika berpuasa:
  1. Minum air mineral sampai kembung dari waktu berbuka hingga sahur untuk menjaga keseimbangan air dalam tubuh.
  2. Amalkan minum teh hijau. Ianya baik untuk membunuh bakteria jahat dalam mulut.
  3. Jangan makan makanan yang berbau seperti petai, durian atau bawang. Pergh, itu lah yang sedap.
  4. Selain gosok gigi & kumur antiseptic mouthwash, jangan lupa gosok lidah & floss gigi.
  5. Bila berbual, elakkan dari bercakap betul² depan muka orang.

Pesanan khidmat masyarakat ini di bawakan oleh Naddy Razman sendiri.

No comments: